A Kékszalag 50. Erste Nagydíj fő támogatója, az Erste szeretne mindenkinek esélyt adni arra, hogy a Kékszalag legprofibb hajóin élhesse át a versenyt. A http://www.erstehiggymagadban.hu/oldalon július 10-ig bárki pályázhat arra, hogy a Fantom, a Ganz Danubius, az Inyama, a Lisa, a Nemere II, a Prevital, a Restless, a Sirocco, a Trentasette, a Westport, vagy a Red Bull GC40-es Extreme hajóján kerülje meg a tavat. Az indulásnak nem feltétele a hajózási múlt és tudás, azonban jó tudni, hogy a kapitányok maguk választanak a hozzájuk jelentkezők közül, így érdemes megírni, miért szeretne valaki bekerülni a kiválasztott csapatba. A Kékszalag blog pedig bemutatja azokat a kormányosokat és hajókat, amelyeken a pályázók elindulhatnak a versenyen. Elsőként Czittel Lajos a Sirocco kormányosa mutatkozott be, másodikként jöjjön a Szloszjár Gábor a Lisa fedélzetéről.
Az Érintett a fentiekhez kapcsolódó kéréseit, illetve közléseit az gdpr@nwmgroup.hu email címen, illetve a 1072 Budapest Klauzál utca 30. postai címen jelezheti az Adatkezelő felé.
Hogyan kezdett el vitorlázni, miért választotta ezt a sportot?
Már kisgyerekként vonzódtam a hajókhoz, vágytam arra, hogy én is vitorlázhassak, mert izgalmas, összetett sportnak tartottam. Kell hozzá egy kis józan paraszti ész, meteorológiai ismeret, kis fizika, erőnlét. Na persze a pályaválasztásom is köt ehhez a sporthoz, ugyanis hajóépítő lettem.
Ez technikai, taktikai vagy csapatsport – mi a fontosabb: a hajó, a jó technika vagy a jó csapat?
Ez a sport technikai sportok közé tartozik, ha pedig többen vannak egy hajóban, akkor egyértelmű a jó csapatmunka. Kicsit olyan , mint a számítógép. Hiába van egy jó hardvered, kell hozzá a szoftver és ha egy projekten dolgozol, akkor a csapat is fontos.
Milyen eredménnyel lenne elégedett idén a Kékszalagon?
Mivel nagyon megszaporodtak a többtestű hajók, így a hagyományos egységek hátrébb szorulnak. Kivéve, ha vihar lenne végig. Mindenesetre nagyon elégedett lennék, ha az első húszban végeznénk.
Kit tartasz a legnagyobb ellenfelének az idén?
A Lillafüred egységét tartom a legnagyobb kihívásnak, mert nagyon jó vitorláik vannak, gyorsak és a Detre testvérek kis szélben szinte verhetetlenek. Még náluk is nagyobb ellenfél azonban az úgynevezett ORC-számítás, amely a versenyző hajók közötti különbséget hivatott kiküszöbölni. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy több olyan hajó van, akiknek óránként 20 perc előnyt kell adnunk, ami egyszerűen kivitelezhetetlen egyenletes szélben. Ha mi befutunk és megáll a szél, csak akkor van esélyünk velük szemben.
Mit vár azoktól, akik a hajóra kerülnek? Miért vállalta, hogy egy civilt is elviszel, és mi lesz a legfontosabb, amikor a http://www.erstehiggymagadban.hu oldalon jelentkezők közül választ?
A legénységtől ugyan azt várom, mint magamtól: figyelmet, kitartást, fegyelmet, a szakmai tudásuk legjavát. A „civil” személyzet mellett a kapcsolat kialakítás, az élményszerzés , a vitorlázás népszerűsítése miatt döntöttem. Korábban azt gondoltam, hogy a jelentkezők választanak bennünket, amennyiben a kapitányoké a választási lehetőség, akkor próbálok az első benyomásomra hagyatkozni. Úgy gondolom, aki végig szeretné vitorlázni, versenyszituációban a Balatont, az mindenképpen motivált lesz.ű
Mit szeret a legjobban a hajódban?
Siroccóban legjobban a megjelenését, a hajó futását, a pedigréjét szeretem, arról nem is beszélve, hogy a legelső verseny hajómat is Siroccónak hívták 15 éves koromban.
Egy hajó - kalandfilmbe illő múlttal – Sirocco névjegye
A Sirocco története viszontagságosan indult, és nagyon kalandosan folytatódott. 1944-ben kezdődött meg az építése, de 1946-ban már el is adták a félkész hajótestet. Egy évvel később került vízre végül Big Boy néven – előtte az akkori tulajdonosa a tengeri előírásoknak megfelelően alakította át, ugyanis az egyiptomi Faruk királynak szerette volna eladni. Az üzlet nyélbeütéséhez Alexandriáig kellett volna elhajózni vele, azonban csak Szekszárdig jutottak. Itt a Gazdasági Rendőrség csempészés vádjával lekapcsolta a hajót, és a legénység több tagját őrizetbe vette. A közhiedelem szerint az egyiptomi üzlet csak fedősztori volt: valójában nagy mennyiségű aranyat és egyéb értéket akartak kicsempészni az országból a tőkesúlyban – innen ered az Aranyhajó elnevezés - , de erre vonatkozóan semmilyen bizonyíték nem került elő soha.
A hajó 1948-80 közötti időszakáról viszonylag keveset tudunk, de 1950-ben a balatonföldvári pártüdülőbe került, átesett több felújításon, és 1985-ben megkapta a Sirocco II nevet. Többszörös tulajdonosváltás után 2003-ban teljes újjáépítésen is átesett. Érdekes módon a Siroccóval 1998-ig egyáltalán nem versenyeztek. Azóta viszont folyamatosan indul a nagyhajós versenyeken, előkelő eredményeket ér el, és tartja a lépést még a sok generációval fiatalabb versenytársakkal is.
Típus: 75-ös cirkálóTeljes hossz (LOA): 18,55 m
Vízvonalhossz (LWL): 12 m
Szélesség: 2,75 m
Vízkiszorítás: 9,3 tonna
Tőkesúly tömege: 4800 kg
Vitorlázat negyedszélben: 126 m2
Vitorlázat bő szélben: 383 m2
Orrvitorla: 53 m2
Nagyvitorla: 73 m2
Spinakker/genakker: 310 m2
Kormányos: Czittel Lajos